11 oktober 2018

OnsPlatform
Op de netwerkbijeenkomst bij Breda University of Applied Sciences hadden wij OnsPlatform al uitgenodigd om te komen kijken en kennis te maken met de interacties die er tijdens een netwerksessie plaatsvinden. Erop volgend hebben wij enkele brainstormsessies georganiseerd waarin wij al fantaserend naar nieuwe toepassingsmogelijkheden hebben gekeken. Cees Kox, bestuurder OnsPlatform: “Het was goed dat we eerst een netwerkbijeenkomst hadden bijgewoond en de levendige interacties beter op ons netvlies hadden, want zo konden we gericht met Sjaak en Ad meedenken". [caption id="attachment_15981" align="aligncenter" width="625"]
Community
Al enige jaren heb ik als voorzitter van een buurtstichting, die Sjaak en ik hebben opgericht ten behoeve van de leefbaarheid, veiligheid en sociale cohesie in de op één na grootste buurt te Eindhoven, ervaring opgedaan met de techniek achter OnsPlatform en ervaring opgebouwd met een digitale social community. Als je bedenkt dat het ongelooflijk moeilijk is om nieuwe vrijwilligers te krijgen voor ons buurtpreventieteam en je hebt een technische mogelijkheid om mensen vanuit hun luie stoel toch digitaal mee te laten doen, dan zou het jammer zijn om die kans niet te benutten. Dus hebben we ook hier slim nagedacht om nauw te kunnen aansluiten bij de harde werkelijkheid. Samen met OnsPlatform hebben we nu een sociaal platform via onze website van de buurt ingericht. Klaar om uit te rollen en in gebruik te nemen en daarmee ook de pilot ‘samen veilig’, buurtpreventie nieuwe stijl.Netwerken 4.0
Eigenlijk al door de eerste ervaringen zei ik tegen Sjaak dat het gaaf zou zijn om deze technieken in te zetten bij netwerken, om het netwerken in een meer eigentijds jasje te steken. Met de belachelijke AVG-wet die in mei werd gelanceerd, was bij mij de zin om ermee verder te gaan toch wel een beetje verdwenen, echter door diverse gesprekken met Nick Betting, Chief Support & Engineering manager bij OnsPlatform, kreeg ik weer voldoende vertrouwen in de mogelijkheden zonder al te veel rompslomp. Mijn enthousiasme om iets nieuws te ontwikkelen kwam terug, en hoe! Nick Betting: “De techniek achter onze social communities is dusdanig dat mensen laagdrempelig (dus makkelijk) en veilig met elkaar in contact kunnen treden. Want dat is ook echt waar jullie naar op zoek zijn.” Inderdaad, geen moeilijke toestanden voor ons, geen gezeik met bureaucratische regeltjes om te voldoen aan de AVG, lekker pragmatisch en natuurlijk moet het in de praktijk werken. En graag zo veilig mogelijk, al weten we dat de Russen het Pentagon kunnen hacken en alles dus mogelijk is. Laten we wel wezen dat de belangen daar heel anders zijn dan die bij ons. Dus vrij van megalomanie gaan wij met vertrouwen uit van ‘the of state of the art’ van de techniek en bouwen we een community waarbinnen de gebruikers makkelijk met elkaar in contact kunnen treden, of het gaat om kennisdelen, hulpvragen, solliciteren, netwerken in het algemeen of pitchen. Reden te over om aan te nemen dat contactpersonen van het SAM Netwerk er gebruik van gaan maken. [caption id="attachment_18271" align="aligncenter" width="625"]
Waarom makkelijk als het ook moeilijk kan? 
Niet dat wij onszelf digibeten mogen noemen, we hebben verstand van heel veel zaken echter we zitten niet te wachten op moeilijk doen als het makkelijk kan. Los van een laagdrempelige manier om mee te doen is het nodig dat iedereen die meedoet ook daadwerkelijk ingelogd is en blijft want alleen dan kan men met elkaar contacten. Echter de uitleg hoe e.e.a. werkt volgt op het moment dat we Netwerken 4ALL hebben ontwikkeld en ingericht. Dus nog even geduld.
Sjaak: “Ikzelf ben erg benieuwd, we denken aan toepassingen op diverse gebieden. Ook voor het SAM Netwerk kan het een leuke tool worden en het past dan in de tijdgeest om onze bijna 13 jaar oude SAM community dan ook in een digitale sociale community te vatten. Met de prachtige waarderingen en opmerkingen uit de sessie ‘Appreciative Inquiry’ van Margolin tijdens de netwerkbijeenkomst bij de GGD Hart voor Brabant hebben we diverse geluiden gehoord om de contacten ook buiten de netwerkbijeenkomsten warm te houden. Ik zie zeker mogelijkheden om deze nieuwe community techniek hiervoor in te zetten.”
Think big, act small!
Ik moest aan de samenwerking met OnsPlatform een werknaam koppelen en heb de pilot de naam ‘netwerken 4All' meegegeven waar de digitale SAM Community dan ook een onderdeel van gaat uitmaken. Tegenwoordig zie je overal cijfers die het zogenaamde vernieuwende element moeten aangeven, het solliciteren 2.0, jobmarketing 3.0 echter ik gaf ons de opdracht om de 2 en de 3 over te slaan en meteen de 4 te nemen en dan voor iedereen toegankelijk. Over een tijdje weten we of de pilot rijp genoeg is om te lanceren en of de wens niet toch té megalomaan was. Aan mijn enthousiasme zal het zeker niet liggen, dus heb ik er echt vertrouwen in dat het ook gaat lukken!
