24 juni 2015
Waar een wil is, is een weg (plan je loopbaan) …. Toen ik nog niet eens was afgestudeerd en ik wel met vrienden de uitdaging was aangegaan om binnen afzienbare tijd een baan te vinden, heb ik mij ter voorbereiding georiënteerd op de aanpak om de uitdaging om te zetten in een feit, een baan! In mijn periode van afstuderen was het verre van rooskleurig op de arbeidsmarkt en ik kreeg regelmatig mijn sollicitatiebrief teruggestuurd waarop handgeschreven aangegeven stond: “1269 van 1440”. Met mij dus honderden die de baan ook wilden en blijkbaar lag ik niet bovenop de stapel. “Dat moet anders, effectiever”, stelde ik vast Ik constateerde dat het belangrijk was om deel uit te maken van een groep mensen waarvan een deel ook aan de touwtjes trekt. ‘Ons kent ons’ en als ze jou kennen, dan komt het werk vanzelf wel. Ik koos voor een politieke partij, de VVD, en mocht meteen als secretaris van de afdeling Roermond aan de slag. Een mogelijkheid leuke functie om heel wat kunstjes te laten zien, mijn kwaliteiten. Het jammere is dat de liberalen minder goed voor elkaar zorgen dan de mensen van de PvdA of van het CDA. Men denkt wel dat de achterkamertjespolitiek voor de VVD-ers belangrijk is, echter vergeleken met andere kleuren politiek gaat het er bij de VVD-ers vaak transparant aan toe. Er werd verrassend weinig bekonkeld en men hield zich aan de vigerende procedures. “Er mist nog wat”, concludeerde ik zonder spijt te hebben voor de politieke keuze die ik als student al ruim tevoren had gemaakt. Wat moet ik doen om de aandacht op mijn kwaliteiten te vergroten? Tegenwoordig noemen wij dat de ‘Personal Branding’. Ik begon te schrijven en mijn stukken naar de krant te sturen. En jawel, ik kreeg een joekel van een artikel in De Limburger. De titel alleen al sloeg in als een bom: “Voorrang voor vrouwen op de arbeidsmarkt is een bijzondere mate van idiotie, aldus Mr Smets”. In diezelfde week werd ik opgebeld door de directrice / eigenaresse van het toenmalig gerenommeerde Bell College met de uitnodiging om te komen praten. Zij wilde mij adjunct-directeur maken want ze was het volledig met mij eens. Zo ging het toen en dat was het begin van mijn carrière op de arbeidsmarkt. De handgeschreven brieven en dito CV’s zijn vervangen door allerlei digitale vormen van presentaties. Je stuurt nu een mail met een zoekprofiel erbij dan wel je drukt op een knop via de website en verwijst naar je ePortfolio. ‘Ploep’, en je hebt gesolliciteerd. Dat is makkelijk! En dat werkt goed, toch? [caption id="attachment_2443" align="aligncenter" width="625"]
Ook ik heb nu een eigen soort ePortfolio: www.adsmets.nl[/caption] Nu gaat het lekker snel en heel persoonlijk Tegenwoordig zien we op Linkedin een vacature voorbij komen, soms alleen een oproep om kandidaten voor te stellen voor een mogelijke functie en mensen met naam en toenaam worden publiekelijk gevraagd: “Hé Lotte, is dit niet iets voor jou?” Hoe anders is het nu dus door alle vormen van Social Media. Je zoekt groepen op Linkedin uit waarvan je denkt dat die voor jou van belang zijn. Om kennis te delen en uit te wisselen dan wel om erin op te vallen met je bijdragen, likes en comments. En wie weet tref je via die groep ook een andere uitdaging aan…. Wij doen ook mee Binnen de Stichting SAM hebben wij ook een roeping: kennisdeling en –uitwisseling. Hoe zit de arbeidsmarkt in elkaar, waar ontstaan kansen en hoe kun je als werkgever op het juiste moment aan de juiste bundel competenties komen? In dat kader publiceren wij ook geregeld informatie via onze en andere Linkedin groepen. Tevens roepen wij kandidaten op voor vacatures of werkervaringsplaatsen van de aangesloten werkgevers. Verrukkelijk hoe snel en direct alles gaat via de Social Media. Echter, zitten er dan helemaal geen addertjes onder het gras? Brrrrr, die vreselijke SoMe (Social Media) Juist ja, wij horen steeds meer kritische geluiden. Reacties worden niet geplaatst dan wel verwijderd. Informatie die als SPAM wordt aangemerkt dan wel als niet relevant voor een groep betiteld, ergo niet gepubliceerd. Soms krijgt men binnen een Linkedin groep veel informatie van één soort, dan wel van één marktpartij. Ook die constateringen bereiken ons, benevens de meldingen dat Linkedin veel te commercieel is geworden en je met aanbiedingen en advertenties wordt bestookt. Linkedin wordt m.i. echter wel iets frivoler, minder saai en frisser en volgt daarmee gelukkig Facebook, echter ook bij laatste tak worden opmerkingen geplaatst. “Je wordt uit de groep gegooid omdat je concurrerend bent met de beheerder.” Is er werkelijk iets aan de hand? Reden om met enkele, in onze ogen, deskundigen te gaan praten. Ook hebben wij enkele beheerders van Linkedin groepen aangeschreven om toelichting te vragen.
Volgens de mensen die wij hebben geraadpleegd, gebeurt het geregeld dat een Linkedin groep helemaal niet zo neutraal is als de aangesloten leden denken. Er is soms zelfs geen sprake van vrije meningsuiting. Het kan gebeuren dat men je geld vraagt om een bijdrage gepubliceerd te krijgen. Het is ook mogelijk dat jouw informatie helemaal niet in aanmerking komt in die groep omdat het zich niet verdraagt met de belangen van een marktpartij die de beheerder van de groep sponsort. Een van de deskundigen verdenkt zelfs de grote groep (53.000 leden) ‘Binnenlands Bestuur’ ervan door enkele marktpartijen gestuurd / gevoed te worden, terwijl aangesloten leden denken dat de groep vanuit het Ministerie van Binnenlandse Zaken wordt geïnitieerd. Wij hebben de beheerder van Binnenlands Bestuur aangeschreven echter wij kregen geen antwoord. Jammer! Wellicht dat we de minister er maar eens naar gaan vragen. Wees gewaarschuwd Mocht het waar zijn dat sommige Linkedin groepen helemaal niet zo neutraal zijn als ze lijken, dan is dat zeker een punt om er als lid rekening mee te houden. Want dan kan het zijn dat die digitale groep helemaal niet bij jou past. Let dus op of er daadwerkelijk sprake is van een transparante uitwisselwerking van informatie en dat het meer is dan een eenzijdige marketingstunt (verborgen reclame) van de achterliggende partij. Een partij die veel informatie van jou in handen krijgt en daar handig gebruik van kan maken. En waar ben je dan aanbeland in jouw zoektocht naar een vervolg in je loopbaan? Vergeleken met 30 jaar geleden gaat alles lekker snel maar de transparantie is er (nog steeds) niet en zo mogelijk nog minder. Is het een nieuwe variant op de oubollige en thans verfoeilijkte vriendjes/achterkamertjespolitiek? Mijn advies is dan ook om naast je inzet binnen de Social Media adequaat te gaan en/of blijven netwerken. Niel alleen digitaal echter ook lijfelijk. Ik nodig je namens de Stichting SAM uit om ons jouw mening te geven dan wel jouw ervaringen met ons te delen. We zijn er erg benieuwd naar
Ad Smets, voorzitter Stichting SAM