15 april 2012

MarieVanHout_SAM netwerkZe heeft 2 mastertitels op zak, 6 talen spreekt ze (3 native), heeft visie als leidmotief en vanuit haar flair neemt ze een natuurlijke rol in wanneer ze in het SAM netwerk actief deelneemt. We hebben het dan over Marie van Hout - Pijper. Bij het verschijnen van dit artikel hoorden wij dat ze een nieuwe uitdaging heeft geaccepteerd bij Royal Agio Cigars te Duizel, als HR Manager. Gefeliciteerd Marie! Marie, neemt het netwerken voor de jonge professional een steeds belangrijkere positie in of overwaarderen wij dit vanwege de vermeende mogelijkheden door de Social Media? “Ik ben van mening dat netwerken een belangrijke positie inneemt in mijn leven als HR professional. Ik netwerk om te leren van de ervaringen en kennis van anderen; om mijn ideeën en visie te presenteren en toetsen bij een breder publiek; om op de hoogte te blijven van trends en om mijzelf en mijn werkgever op de kaart te zetten. Netwerken is mijns inziens een essentiële vaardigheid voor een HR business partner. Want hoe kun je de business ondersteunen en doen groeien als je alleen achter je bureau blijft zitten? Een business partner kent zijn (arbeids-)markt, speelt hier op in en is een ambassadeur voor zijn organisatie. De Social media is een tool, een geweldige tool, die je kan ondersteunen bij het netwerken. Maar het is er geen vervanging van. Netwerken is een vaardigheid, die je niet kan vervangen door simpelweg een profiel op LinkedIn aan te maken. ER komt veel meer bij kijken, wil je het goed toepassen.” Hoe kijk jij daar vanuit je huidige positie (Senior HR consultant bij Ikea) tegenaan? “Als HR adviseur bij IKEA zet ik mijn vaardigheden in om IKEA als aantrekkelijke werkgever op de marie-van-hout-bij-ikea-sam-netwerkkaart te zetten. IKEA is een boeiende organisatie met een grote diversiteit aan mogelijkheden, maar dit is niet bekend bij het grote publiek. Zeker in deze regio waar we veel concurrentie hebben van grote jongens als Philips, ASML, DAF en DSM, is het voor ons een grote uitdaging om jong potentieel aan te trekken. Zeker wanneer de economie weer gaat aantrekken, zullen de potentiële vacatures van deze jongens zeer aantrekkelijk zijn voor afgestudeerden. Bovendien zal het aantrekken van goede medewerkers ook niet makkelijker worden door de ontgroening en vergrijzing van onze samenleving. Dus willen we niet alleen nu, maar ook in de toekomst garanderen dat werkzoekenden zich aangetrokken voelen tot IKEA, dan moeten we nu acties uitzetten om ons op de kaart te zetten als potentiële werkgever. Een duurzaam W&S beleid, niet gericht op korte termijn resultaten, maar op de lange termijn waarbij wij ons richten op afgestudeerden en doelgroepen waarbij de arbeidsparticipatie nog kan toenemen. Het resultaat hiervan is ‘mijn Arbeidsmarktpositionering plan’ dat een prominente rol inneemt op de HR business agenda. Netwerkactiviteiten nemen hierbij een prominente rol in. Denk aan deelname aan het SAM netwerk, de Loopbaan4daagse, samenwerking met Stichting Nieuwkomers en Vluchtelingenwerk, en een KOZA Event gericht op de scholieren en studenten die bij IKEA een bijbaan hebben (KOZA staat voor Koopavond- en Zaterdagmedewerker)”. Marie, je bent lid van het fysieke SAM netwerk. Waarom ben je lid geworden van dit netwerk? “IKEA is lid geworden omdat het een actief netwerk is waar de leden zich inzetten voor mobiliteit. Iedereen die ‘A’ heeft gezegd, zegt ook ‘B,’ en dat vind ik prettig. Het feit dat wij als profit organisatie een vreemde eend in de bijt zijn tussen overheid en semi-overheid weerhoudt mij niet: het is juist een van de IKEA waarden om vernieuwend en vooruitstrevend te zijn! Bovendien hoop ik dat door onze deelname wij andere profit organisaties kunnen werven voor dit netwerk en/of de Loopbaan4daagse 2012.” [caption id="attachment_5572" align="alignnone" width="625"]marie-van-hout-l4d-workshop-sam-netwerk tijdens het regionale loopbaanevenement 'De Loopbaan4daagse' verzorgde Marie een workshop over 'Personal Branding'[/caption] Het SAM netwerk is een relatief jong netwerk met veel energie gericht op samenwerken bij in-, door- en uitstroom van personeel. In dat kader gaat de SAM organisatie naast de 5 netwerkbijeenkomsten per jaar ook andere diensten aanbieden aan de SAM leden, zoals workshops of mogelijkerwijs een regionale match / flexpool. Zijn dit ontwikkelingen waarvan jij als hoogopgeleide vindt dat die vanuit de regio breed ondersteund moeten worden? Zo ja, waarom, wat is dan de meerwaarde? “De meerwaarde van dergelijke diensten zit ‘m in het feit of ze wel/niet aansluiten bij de behoefte van de deelnemers. Het is dus naar mijn idee belangrijk om de vraag te inventariseren en diensten van te voren te toetsen bij de doelgroep. Er zijn in Nederland bijvoorbeeld veel netwerken gericht op kennisoverdracht en het delen van best practices, en is het dus niet nodig om activiteiten dubbel aan te bieden. Een regionale flexpool is - denk ik - een activiteit die direct aansluit op het doel van het SAM netwerk en bovendien in een behoefte voorziet. Ik kan mij dan ook niet voorstellen dat wanneer deelnemers van het netwerk enthousiast zijn, zij er vervolgens geen energie in zouden steken. Wie ‘A’ zegt, zegt ook ‘B’, toch?” Het SAM netwerk wil jonge professionals via diverse kanalen bereiken en is al geruime tijd geleden gestart op Linkedin en andere Social Media. Zie jij bij jouw collega professionals voldoende kennis om op een juiste wijze ook gebruik te maken van deze nieuwe communicatiemogelijkheden? “De vraag is dan natuurlijk: Wat wil je met Social Media bereiken? Pas dan kun je spreken over een juiste wijze. Ik refereer hier graag aan mijn eerdere opmerking over netwerken als vaardigheid. Ik denk dat jonge professionals meer dan voldoende kennis hebben over Social Media, maar of zij het ook in hun voordeel inzetten heeft met netwerk vaardigheden te maken. Veel jonge professionals hebben legio vrienden op Facebook en veel connecties op LinkedIn, maar zijn vervolgens niet in staat om zich tussen mensen op bijvoorbeeld een bijeenkomst te bewegen. Ze maken geen contact! Dit kan omdat ze verlegen zijn, maar ook omdat zij simpelweg niet weten hoe ze zich tussen andere groepen moeten bewegen. Ik heb een aantal stagiaires mogen begeleiden en heb in een paar gevallen versteld gestaan van het (beperkte) taalgebruik en de misplaatste amicaliteit. Je kan je dus nog zo goed presenteren op internet, maar wanneer het plaatje niet matcht met de persoon, sla je alsnog de plank mis! Nogmaals, Social Media in een tool, netwerken is een skill.” netwerken-is-een-skill Eerder heeft een jonge professional van Randstad in het SAM Bulletin gepleit (Nynke Visser) om aandacht voor het nieuwe werven. Zie jij vanuit jouw praktijk ook aanleiding om het werven van nieuw personeel anders aan te pakken? “Ik pleit voor een proactieve werving in plaats van reactief. Het volstaat (nu al) niet meer om een vacature uit te zetten op de site van je organisatie of in een (dag-)blad en dan maar wachten op wat er binnenkomt. Werving is een continu proces! Als ambassadeur van je organisatie moet je je ogen en oren openhouden voor talent en potentiële werknemers. Laat jezelf als organisatie zien op bijeenkomsten, beurzen en scholen. Maak tijd vrij voor netwerkgesprekken met geïnteresseerde kandidaten en zoek actief de samenwerking met andere bedrijven op. Krachten bundelen en niet zelf het wiel gaan zitten uitvinden! Door actief een portefeuille van potentiële kandidaten op te bouwen als organisatie, kun je veel sneller schakelen bij het vervullen van vacatures. Bovendien is mijn ervaring bij het werven van talent: wie het eerst komt, die het eerst maalt! Een SAM Regiopool past hier ook goed bij.” Marie, het is een publiek geheim dat jij aangemerkt wordt als high potential. Hoe zie jij voor mensen / medewerkers zoals jij de kansen op de arbeidsmarkt. In hoeverre acht jij de invloed van de Social Media bij het vinden van een passende functie voor jouw soort mensen? “Bedankt voor dit compliment. Ik maak zeker veel gebruik van mijn netwerk en internet bij het vinden ven een nieuwe interessante vervolgstap in mijn carrière. Ik ben de afgelopen maanden verrast door de positieve feedback van mensen uit mijn netwerk en stel het bijzonder op prijs dat mensen tijd voor je willen vrijmaken om je meer te vertellen over hun organisatie en de mogelijkheden op HR. Via via ben ik zo bij diverse organisaties aan tafel gekomen en heb ik de kans gekregen om mij te presenteren. Social media gebruik ik vooral voor het onderhouden van deze contacten en voor het zoeken naar interessante vacatures, zowel nationaal als internationaal. Echter, het is een lastige markt voor HR professionals op dit moment. Er zitten veel HR mensen op de bank, allen op zoek naar een nieuwe uitdaging. Het lastige voor mij als jonge professional is dat veel van deze concurrenten meer (relevante) werkervaring hebben opgedaan. Bovendien wil ik niet een vergelijkbare functie uitoefenen bij een ander bedrijf, dus daarmee maak ik het mezelf ook niet makkelijker. Werkgevers kunnen kritisch zijn op dit moment, en dat zijn ze dus ook.” Marie, IKEA neemt nu 1 jaar deel aan het SAM netwerk. Levert dit netwerk een bijdrage aan jouw eigen vorming binnen jouw functie? Of had je ditzelfde ook via de digitale kanalen kunnen doen? “Nee, ik had niet hetzelfde kunnen bereiken door achter een PC te zitten. Ik weet van mijzelf dat ik beter informatie en kennis tot mij neem door te luisteren en in discussie te gaan. Digitale kanalen hebben mij er wel bij ondersteund. Ik heb door middel van netwerkgesprekken veel geleerd over verschillende organisaties, invulling van HR en HR functies, maar vooral ook over mijzelf. Hierdoor kan ik gerichter zoeken naar een nieuwe uitdaging waarbij mijn huidige skills van waarde zijn en een organisatie die mijn kennis en vaardigheden verder uitdaagt.” Heb je tips voor je collega’s om het (digitale) netwerken te verbeteren? “Netwerken is een kwestie van geven en nemen! Professionals die alleen maar hun hand ophouden, komen niet verder. Zelfs als jonge professional heb je iets te bieden: kennis, een netwerk, vacatures, je ambitie... laat je niet weerhouden door leeftijd, werkervaring of afkomst -  No nuts, no glory!” Waar zie je voor jou verbeterpunten aangaande netwerken? “Ik wil graag meer tijd vrijmaken voor het netwerken. Dit is eerlijk gezegd een kwestie van discipline. Daarnaast hoop ik dat ons management team de lijntjes die ik heb uitgestippeld, oppakt en verder uitbreidt! “

Kun je de vacature die je zoekt niet vinden?

Maak een Jobalert aan en ontvang een melding per mail
wanneer er nieuwe vacatures zijn!

Jobalert aanmaken
Top